Onze bedrijfsmaatschappelijk werkers streven ernaar medewerkers en organisaties te versterken, door te focussen op het verbeteren van de balans tussen werk en privé, het stimuleren van vitaliteit en het realiseren van duurzame inzetbaarheid.
Een baan kan zowel een krachtig medicijn als een mogelijke bron van mentale belasting voor een medewerker zijn. Met bedrijfsmaatschappelijk werk helpt een organisatie medewerkers om gezond en vitaal te werken. In een mentaal krachtige organisatie floreren mensen, zijn ze productiever, betrokken bij hun werk en bereid om gezamenlijk te groeien – een win-win situatie die zowel de organisatie als de medewerker ten goede komt.
Een bedrijfsmaatschappelijk werker is een deskundige in psychosociale zorg voor medewerkers. De bedrijfsmaatschappelijk werker helpt bij het zoeken naar oplossingen voor de medewerkers en leidinggevenden die knelpunten ervaren in gezondheid en uitdagingen rondom werk of privé. Denk aan arbeidsconflicten, werkdruk, pesten en problemen thuis. Het doel is om problemen aan te pakken zodat uitval uitblijft, de werknemer weer optimaal presteert en het werkplezier herstelt. Deze preventieve aanpak voorkomt hoge ziektekosten of een lage productiviteit. Bovendien waarderen medewerkers een bereikbaar aanspreekpunt voor hun problemen.
Na het invullen van het aanmeldformulier volgt telefonisch contact met de medewerker om de situatie beter te begrijpen, specifieke uitdagingen, zorgen en behoeften van de medewerker en organisatie worden besproken. We plannen een afspraak voor een intakegesprek binnen 1 week.
Een eerste ontmoeting waarin de professional de situatie van de medewerker bespreekt, inventariseert wat er aan de hand is en samen met de medewerker de hulpvraag identificeert en verwachtingen afstemt. Samen wordt het gewenste eindresultaat van het traject bepaald.
Na het intakegesprek stellen we een trajectplan op. Het trajectplan bevat de stappen die worden doorlopen en het gewenste resultaat wat de medewerker wil behalen. Een concreet en duidelijk plan geeft richting en biedt helder zicht op het gewenste eindresultaat.
De bedrijfsmaatschappelijk werker en medewerker voeren krachtige gesprekken, gericht op het oplossen van de situatie van de medewerker en het bereiken van een optimaal functioneringsniveau. Het beoogde eindresultaat staat altijd centraal en wordt betrokken in de begeleidingsgesprekken.
Na het doorlopen van het traject, wordt de behaalde resultaten geëvalueerd. De situatie van de medewerker is opgelost of de medewerker kan de situatie zelf goed aansturen en is in staat om krachtig en vitaal inzetbaar te zijn in werk. Indien nodig worden vervolgstappen of nazorgmaatregelen ingezet.
Registerplein is er om aan iedereen te tonen dat iemand die in het register staat ingeschreven voldoet aan de standaarden voor sociale professionals.
Heb je vragen of ondervind je uitdagingen die het werkplezier en de privésituatie, voor jezelf of voor een van je medewerkers, beïnvloeden?
Laat onze bedrijfsmaatschappelijk werkers met je meedenken en je begeleiden naar een positieve wending.
Meld je aan via het formulier. Wij nemen dan contact op om de mogelijkheden met je te bespreken.
Onze professionals verzorgen ook trainingen met onderwerpen als Grip op werkdruk, Fit in je hoofd Thema's zijn onder andere stressmanagement, het creëren van een gezonde balans tussen werk en privé, en het ontwikkelen van assertiviteit. Klik voor meer informatie over de trainingen op onderstaande knop.
Meer wetenJe kan ons altijd contacten. We denken graag met je mee.
ContactformulierBellen